Dette reglementet fastsetter reglene for driften av programmet «Garanti PLUS» (heretter: Programmet), som tilbys av selskapet 7SUN Paweł Sternal ul. Wojska Polskiego 8 41-208 Sosnowiec NIP: 644-325-86-02 REGON: 384626742 heretter kalt Garanten.
Programmet Garanti PLUS er en utvidet form for beskyttelse av utstyr kjøpt hos Garanten, og har som mål å gi Kundene og investorene økt sikkerhet, mer effektiv servicebehandling og kontinuitet i driften av solcelleinstallasjoner.
Programmet omfatter utelukkende vekselrettere (invertere) med effekt opptil 20 kW samt energilagringssystemer med kapasitet opptil 10 kWh kjøpt hos Garanten fra og med 17. oktober 2025, forutsatt at vilkårene i dette reglementet er oppfylt.
Deltakelse i Programmet skjer automatisk på det tidspunktet kjøpet av enheten nevnt i pkt. 3 gjennomføres, forutsatt at fakturaen inneholder linjen «Garanti PLUS».
§2. Omfang av beskyttelsen
Programmet Garanti PLUS gir:
Garanti for utskifting av enheten (inverter eller energilager) med nytt utstyr, dersom det innen 7 dager etter at feilen er meldt ikke er mulig å utbedre feilen ved fjernsupport.
Utskifting av enheten skjer fra enhetene som er tilgjengelige på Garanten sitt lager. Hvis identisk modell ikke er tilgjengelig, kan Garanten – etter forhåndskonsultasjon med Kunden – levere en enhet med ikke dårligere tekniske spesifikasjoner.
Dersom Kunden ikke samtykker til utskifting til en annen modell, kan Garanten stille en reserveenhet til disposisjon for tiden reparasjonen pågår.
Overdragelse av garantien – mulighet til å overføre rettighetene som følger av Programmet til sluttinvestoren, også i tilfeller der installatørens virksomhet opphører eller suspenderes.
Tilleggsbeskyttelse gjennom reassuranse, som ytes direkte av Garanten, som opptrer som intern garant uavhengig av utstyrsprodusenten.
Beskyttelsen innenfor rammen av Programmet har som formål å sikre investorens interesser ved uforutsette hendelser, særlig knyttet til manglende tilgjengelighet av produsentens service eller opphør av installatørens virksomhet.
§3. Vilkår for deltakelse
Programmet omfatter utelukkende enheter som:
er kjøpt til den prisen som til enhver tid gjelder på Garanten sin salgsplattform (uten ytterligere prisforhandlinger),
har en tydelig angitt linje «Garanti PLUS» på salgsfakturaen,
oppfyller de tekniske kravene fastsatt i § 1 pkt. 3.
Utskifting eller reparasjon innenfor rammen av Programmet er kun mulig på grunnlag av en servicehenvendelse i en hvilken som helst form (e-post, telefonisk eller skriftlig), som inneholder:
Ved utskifting eller retur av en enhet er Kunden forpliktet til å sende enheten i original emballasje sammen med komplett tilbehør.
Beskyttelsen i Garanti PLUS omfatter en periode på:
24 måneder fra salgsdatoen for enheten,
med mulighet for ytterligere 2 måneder avsatt til montering hos investor. Beskyttelsen begynner å løpe fra den dagen installasjonen tas i bruk, men senest 2 måneder etter salgsdatoen. Bevis på at enheten er tatt i bruk, er overtakelsesprotokoll for installasjonsarbeidet eller registrert igangsetting i produsentens monitoreringssystem via en app.
§4. Prosedyre for gjennomføring
Etter mottatt henvendelse foretar Garanten en innledende vurdering og forsøker å løse problemet ved fjernsupport.
Dersom feilen ikke blir utbedret innen 7 dager fra datoen for henvendelsen, starter Garanten prosedyren for utskifting av enheten.
Den utskiftede enheten vil bli levert fra Garanten sine gjeldende lagerbeholdninger, og den defekte enheten skal sendes tilbake innen 7 dager etter mottak av det nye utstyret.
Dersom enheten ikke kvalifiserer til utskifting (for eksempel ved mekaniske skader forårsaket av brukeren), forbeholder Garanten seg retten til å belaste Kunden for transport- og vurderingskostnader.
§5. Ansvarsbegrensninger
Programmet Garanti PLUS omfatter ikke:
skader som oppstår som følge av feil montering, bruk i strid med bruksanvisningen eller inngrep fra ikke-autoriserte personer,
mekaniske skader, vannskader, overspenning eller andre tilfeldige hendelser som ikke har sammenheng med feil ved enheten,
kostnader til demontering og ny montering av enheten på installasjonsstedet,
enheter der serienummeret er fjernet, endret eller er uleselig.
Programmet utgjør ikke en utvidelse av produsentens garanti, men en separat serviceytelse som leveres av Garanten innenfor rammen av Garanten sitt eget reassuransesystem.
§6. Bestemmelser om vern av personopplysninger (GDPR)
Behandlingsansvarlig for personopplysningene til deltakere i Programmet er 7SUN Paweł Sternal, ul. Wojska Polskiego 8, 41-208 Sosnowiec.
Personopplysningene behandles for følgende formål:
håndtering av henvendelser og levering av servicetjenester innenfor rammen av Programmet,
kontakt med Kunden i forbindelse med garanti- og servicebehandling,
oppfyllelse av rettslige og regnskapsmessige forpliktelser som følger av virksomhetsutøvelsen.
Rettslig grunnlag for behandlingen av opplysninger er artikkel 6 nr. 1 bokstav b og c i GDPR – oppfyllelse av avtale og den behandlingsansvarliges rettslige forpliktelse.
Opplysninger kan utleveres til enheter som samarbeider med Garanten ved levering av service- eller logistikktjenester, i den utstrekning dette er nødvendig for å utføre ytelsen.
Opplysningene lagres i den perioden som er nødvendig for gjennomføring av Programmet, samt i den tiden som følger av bestemmelser om regnskapsplikt og foreldelsesfrister for krav.
Enhver person har rett til innsyn i egne opplysninger, retting, begrensning av behandling, dataportabilitet samt sletting av opplysninger i de tilfeller som følger av loven.
Alle spørsmål vedrørende behandling av personopplysninger kan rettes til e-postadressen: rodo@7sun.eu.
Deltaker i Programmet har rett til å klage til tilsynsorganet for personvern.
§7. Sluttbestemmelser
Programmet Garanti PLUS gjelder på EUs territorium, særlig på territoriet til Republikken Polen.
Deltakelse i Programmet krever ingen egen registrering – vilkåret er at kravene fastsatt i § 3 er oppfylt.
Garanten forbeholder seg retten til å endre dette reglementet, men endringene påvirker ikke rettighetene til Kunder som har foretatt kjøp før endringene trådte i kraft.
For forhold som ikke er regulert i dette reglementet, får bestemmelsene i polsk rett anvendelse, særlig den polske sivilkoden..
Alle tvister som oppstår i forbindelse med gjennomføringen av Programmet, skal avgjøres av domstoler som er kompetente etter hvor Garanten har sitt sete.